Informare privind securitatea

Iată tot ce trebuie să ști despre securitatea online pentru ca să-ți gestionezi finanțele în siguranță!

Informare privind securitatea

Tentative de phishing - Servicii de livrare a coletelor

A apărut recent un nou tip de fraudă: de data aceasta sunt vizați persoanele care doresc să vândă diverse lucruri pe internet (site-uri de anunțuri, rețelele de socializare etc.). Escrocii se înregistrează ca presupuși cumpărători, care doresc să le fie livrat coletul de către un serviciu de curierat. Menționând acest lucru, escrocii trimit un link fals camuflat, de obicei utilizând o aplicație de mesagerie (program de chat).

La deschiderea linkului, vânzătorul este redirecționat către un site web fals similar cu site-ul original al serviciului de curierat, unde apar butoanele „Detalii cumpărător", "Acceptați plata", "Primiți fonduri" sau "Obțineți bani", care, atunci când se apasă pe buton, afișează o listă de bănci, din care își poate selecta vânzătorul propria bancă, după care va fi redirecționat către un site fraudulos care seamănă cu pagina reală de conectare la internet banking. Pe acest site fals, prin introducerea numelui de utilizator, a parolei sau a codului SMS vănzătorul permite escrocilor să obțină datele de care au nevoie pentru a iniția tranzacții bancare neautorizate (înregistrare eBank, tranzacție NetBank).

Este important ca, dacă primiți un astfel de link ca o persoană care a dat un anunț de vânzare, să nu faceți clic pe el!
Protejați-vă și nu transmiteți nimănui datele de conectare la Netbank sau la Aplicație sau codurile de acces care vă parvin prin SMS sau iSMS!

Verificați întotdeauna textul confirmat de bancă în SMS, iSMS (activitate, de ex. transfer, înregistrarea unui nou dispozitiv, sumă, număr cont) și numai după ce ați verificat corectitudinea acestuia, aprobați tranzacția.

Dacă suspectați că ați fost victima unei fraude, sunați imediat la GRANIT Bank Telebank la numărul +36 1 510 0993.

Sfaturi de la GRANIT Bank privind utilizarea în siguranță a NetBank, eBank și a cardurilor bancare

În ciuda îmbunătățirii spectaculoase a securității informațiilor, metodele folosite de infractori au evoluat și ele puternic. Există multe feluri în care datele sensibile pot fi utilizate în mod abuziv și există câteva reguli simple de urmat pentru a vă proteja împotriva acestui lucru.

Este important pentru GRÁNIT Bank ca toți clienții săi să își poată păstra datele în siguranță, dar avem nevoie și de ajutorul și participarea dumneavoastră activă pentru a reduce frauda.

Banca Națională a Ungariei (MNB) a lansat, de asemenea, un apel privind măsurile comune de protecție împotriva tentativelor de phishing și înșelăciune la 17 februarie 2022.

Apelul subliniază faptul că numărul notificărilor trimise de clienți serviciului pentru clienți al MNB privind tentativele de phishing și utilizarea frauduloasă a serviciilor bancare s-a dublat în primele două luni ale anului 2022, comparativ cu media lunară a notificărilor trimise anul trecut. Au fost vizați clienții a cel puțin 7 instituții de credit din Ungaria.

Pentru mai multe detalii faceți clic aici.

Vă informăm că GRANIT Bank Zrt. nu își va contacta niciodată clienții pentru a le cere să furnizeze parolele sau datele de identificare prin e-mail sau telefon.

Vă rugăm să folosiți următoarele sfaturi utile pentru a vă proteja datele în viața de zi cu zi!

Gestionarea parolelor

  • Parola nu trebui scrisă într-un loc unde alte persoane o pot accesa;
  • Parola nu trebuie să fie salvată în browser.
  • Parola nu trebui să fie împărtășită cu nimeni altcineva.
  • Parolă implicită pentru un serviciu sau un dispozitiv trebuie schimbată cât mai curând posibil.
  • Parola se va schimba în mod periodic (se recomandă schimbarea parolei cel puțin o dată la trei luni).
  • Nu trebuie utilizate parole care sunt ușor de ghicit (exemplu: batman, 123456a).
  • Parola nu trebuie să fie legată de persoană. Nu se va include anul nașterii, numele unui membru al familiei etc.
  • Se va avea în vedere lungimea și varietatea parolei: este nevoie de cel puțin 12 caractere în parolă. Se vor folosi cifre, majuscule și minuscule, precum și caractere speciale, dacă este posibil și adecvat. Se recomandă folosirea sloganurilor.
  • Se ve asigura ca la introducerea parolei, nicio persoană neautorizată să nu o poată citi de pe tastatură.

Securitatea calculatoarelor (laptop, notebook, PC etc.)

  • Nu se vor descărca sau instala aplicații sau documente din surse necunoscute.
  • Se vor verifica întotdeauna site-urile oficiale ale producătorilor în privința versiunilor actualizate ale softurilor instalate.
  • Se vor instala întotdeauna cele mai recente actualizări de sistem. Majoritatea aplicațiilor au o opțiune de actualizare automată: se va activa această opțiune.
  • Se vor utiliza doar softuri procurate din surse legale.
  • Se vor utiliza softuri actualizate antivirus și firewall.
  • Nu se vor conecta dispozitive necunoscute (de ex. USB găsit „undeva“, carduri SD) la dispozitivul personal.

Securitate mobilă (dispozitive tabletă, telefoane inteligente)

  • Nu se vor descărca aplicații sau documente din surse necunoscute.
  • Se vor descărca și instala întotdeauna aplicații din magazinului oficial de aplicații.
  • Se vor gestiona cu atenție solicitările de permisiune ale aplicațiilor care urmează să fie instalate și se vor permite doar cele esențiale pentru funcționarea corectă a aplicației (de ex. o aplicație lanternă nu are nevoie de acces la SMS-uri).
  • Se vor verifica întotdeauna site-urile oficiale ale producătorilor în privința versiunilor actualizate ale softurilor instalate.
  • Se vor instala întotdeauna cele mai recente actualizări de sistem.
  • Se va utiliza o aplicație antivirus pe dispozitivul mobil.
  • Utilizarea unui dispozitiv cu software root-at/modificat nu este recomandată și prezintă un risc crescut pentru datele personale.

Utilizarea Wi-Fi

  • Se va evita conectarea dispozitivelor la rețele Wi-Fi publice, necunoscute sau nesecurizate.
  • Pentru dispozitivele capabile de conectare la Wi-Fi, trebuie să fie setată cel puțin criptarea WPA2.

Informații utile despre site-uri web

  • Dacă utilizatorul este conectat la un site web (de ex: NetBank), la terminarea sesiunii se recomandă deconectarea prin opțiunea de deconectare și apoi se va închideți site-ul web.
  • Se vor avea în vedere întotdeauna avertismentele browserului cu privire la site-ul web vizitat.
  • Se va utiliza un program de filtrare a site-urilor web și este recomandată instalarea softurilor de blocare a reclamelor.
  • Se va verifica exactitatea adresei site-ului vizitat (o metodă frecvent utilizată de infractori este redirecționarea utilizatorului care nu bănuiește nimic către un site cu un titlu și/sau un conținut similar cu cel original, iar apoi utilizatorul este păcălit să își furnizeze datele).
  • Se va verifica valabilitatea certificatului site-ului web și a emitentului acestuia (emitent de certificate de încredere, cunoscut). 

Sfaturi anti-phishing

Cele mai frecvente metode de phishing sunt solicitarea telefonică și contactarea prin e-mail. Există multe feluri în care utilizatorii se pot apăra împotriva acestor tentative, dar, din păcate, infractorii folosesc metode din ce în ce mai sofisticate și, prin urmare, apărarea împotriva acestora necesită o atenție sporită.

  • La primirea unui e-mail sau a unui apel telefonic, asigurați-vă că persoana sau firma trimițătoare este legitimă și că solicitarea este autentică. Este posibil să se facă referire la o firmă care nu există sau infractorii pot recurge la metoda personificării. Dacă societatea nu este cunoscută, nu se recomandă niciun fel de răspuns la solicitare. În celălalt caz, se va cere confirmarea legitimității solicitării printr-un canal separat, utilizând una dintre datele de contact enumerate pe site-ul oficial al societății la care se face referire.
  • Nu se va da clic pe un link dintr-un e-mail suspect.
  • Nu se vor furniza niciodată parole, alte elemente de identificare personală sau informații bancare altor persoane, nici prin telefon, nici prin e-mail.
  • Dacă se primește un e-mail care conține doar un link și expeditorul este necunoscut, se va șterge e-mailul.
  • Atunci când se face un apel telefonic, se va acorda o atenție deosebită informațiilor pe care apelantul ar putea dori să le afle (nu se vor furniza niciodată date bancare sau alte date de identificare esențiale).
  • Urmăriți știrile despre phishing publicate în presă.
  • Nu se va răspunde la invitații din surse ce nu pot fi identificate. Dacă invitația s-a trimis în numele unei persoane cunoscute, se va solicita confirmare.

Sfaturi privind cardurile bancare și ATM-urile

  • Pentru o siguranță sporită, se vor utiliza funcțiile de blocare a cardului bancar și de setare a limitelor din aplicația GRANIT eBank! Se poate bloca cardul bancar cu funcția de blocare și se poate activa numai înainte de plata efectivă, astfel încât se pot exclude orice utilizări abuzive ale cardului bancra. De asemenea, se pot preveni eventualele abuzuri menținând limitele cardului bancar la 0 HUF și mărind valorile respective la suma dorită numai înainte de a retrage numerar sau de a efectua o achiziție cu cardul bancar. Cu toate acestea, este important de știut că este nevoie de o conexiune la internet pentru a utiliza aceste funcții.
  • Se va acorda atenție sporită la împrejurimi înainte de a retrage bani de la un bancomat.
  • La fel ca în cazul parolelor, nu se va scrie codul PIN al cardului în locuri accesibile altor persoane și nu se va împărtăși cu nimeni.
  • Păstrați întotdeauna confidențialitatea datelor cardului bancar.
  • Se recomandă retragerea banilor de la un bancomat situat într-o zonă închisă (de exemplu, sucursale bancare, centre comerciale).
  • Cardul bancar nu trebuie pierdut din vedere atunci când faceți cumpărături.
  • La cumpărăturile online, asigurați-vă că magazinul este legitim. Se va verifica dacă există Termeni și condiții și alte informații obligatorii din punct de vedere legal. Se va verifica dacă site-ul tranzacției are un certificat valabil semnat de un certificator de încredere (cunoscut) în numele site-ului (conexiunea sa este criptată "https").

Alte sfaturi utile

  • Atunci când este posibil, se va utilizați identificarea multi-factorială pentru a asigura o protecție suplimentară a datelor.
  • Dacă este posibil, se vor utiliza doar mijloace de încredere și proprii pentru a vă gestiona finanțele.
  • În general, se va evita utilizarea internetului cu un ID de utilizator administrator. Este recomandată crearea unui cont de utilizator cu acces limitat, chiar doar cu scopul de a naviga pe internet, pentru ca doar acest cont să fie utilizat pentru a vizita site-urile dorite.

Se va contacta imediat Serviciul Clienți al băncii dacă se observă un caz suspect sau dacă cineva a fost victima unui abuz.

TELEFON SERVICIU CLIENȚI
Servicii bancare prin telefon non-stop

Număr de telefon: +36 1 510 0993; +36 70 960 9871
Program, ora Budapestei:
Administrație completă:
Luni - vineri:
8:00 - 21:00
Gestionare de urgență*:
Luni - vineri:
21:00 - 8:00
Sâmbătă, duminică și sărbători legale:
0:00 - 24:00

Incidentele suspecte sau abuzurile pot include:

  • primirea unui e-mail sau apel prin care se solicită furnizarea de date pentru serviciile băncii făcând clic pe un link dintr-un e-mail sau apelând un număr de telefon.
  • dacă banca detectează o anomalie în serviciile sale.
  • dacă apelantul/expeditorul solicită bani și se cere transfer bancar într-un cont specificat. în marea majoritate a cazurilor, escrocii pretind că sunt o rudă apropiată sau un membru al familiei și pot pretinde că se află într-o situație de urgență.
  • se observă tranzacții neidentificabile în contul bancar propriu.
  • se primesc solicitări de marketing prin telefon sau e-mail, mai ales în cazul în care nu s-a solicitat acest lucru (de ex.: participarea la o extragere de premii organizată de bancă).

Alte materiale de citit și site-uri web utile:

Site-ul web al Băncii Naționale a Ungariei (MNB) și linkurile către broșurile și recomandările oficiale emise:

https://www.mnb.hu/
https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/digitalis-biztonsag
https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/bankszamlak/elektronikus-banki-szolgaltatasok/e-banking-biztonsag
https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/bankszamlak/elektronikus-banki-szolgaltatasok/intezmenyi-biztonsag
https://www.mnb.hu/felugyelet/szabalyozas/felugyeleti-szabalyozo-eszkozok/ajanlasok

Site-ul web al Centrului guvernamental de gestionare a evenimentelor (GovCERT-Hungary):
https://www.cert-hungary.hu/

Acces la buletinul informativ lunar publicat de Institutul SANS, tradus în mai multe limbi:
https://www.sans.org/security-awareness-training/ouch-newsletter

Acces la cartea "IT security in a nutshell" publicată de Societatea de Informatică Neumann János:
https://njszt.hu/de/it-biztonsag-kozerthetoen

Pagina de siguranță pe internet a Poliției:
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/internet-biztonsag

Site-ul oficial al Autorității Bancare Europene (European Banking Authority – EBA) în limba română
www.eba.europa.eu/romana

Contact:

E-mail: info@granitbank.hu
Telefon serviciu clienți: +36-1-510-0993